Yksi ketjun taloushallinnon palvelutiimi vai kymmeniä tilitoimistoja?

Yksi ketjun taloushallinnon palvelutiimi vai kymmeniä tilitoimistoja?

Julkaisija: 24.4.2017 Uutiset Ei kommentteja

Ketjun johdon ja ketjun yrittäjien työ vapautui ydintehtäviin, kun ketju vaihtoi kymmenet tilitoimistot yhteen Starian taloushallinnon palvelukeskukseen.

Marina Salenius, Kiinteistömaailma

Marina Salenius, Kiinteistömaailma

Ketjumme taloushallinnosta vastasi kymme- net tilitoimistot, muistelee Marina Salenius, kun hän aloitti Kiinteistömaailma -ketjun talousjohtajana. — Tästä aiheutui jatkuvia ongelmia: taloushallinnon raporttien aikataulut eivät pitäneet ja kirjanpidon ohjeita ei noudatettu eikä ketjun johtaminen toiminut parhaalla mahdollisella tavalla. Ongelmat korjaantuivat vasta, kun aloitimme yhteistyön kotimaisen Staria Oyj:n kanssa.

Mullistava muutos koko ketjulle

Harvoin taloushallinnon kumppanin vaihtaminen merkitsee muutosta, jonka edut heijastuvat suoraan ketjuyrityksen johdon työhön. Kiinteistömaailman kohdalla näin kuitenkin tapahtui. — Siirsimme jokaisen Kiinteistömaailma-ketjuun kuuluvan yrittäjän kirjanpidon ja muun taloushallinnon Starian, vain meidän ketjua varten rakentamaan, digitaalisen taloushallinnon palvelukeskukseen, kertoo Marina Salenius.

Tänä päivänä Kiinteistömaailma on Suomen johtavia kotitalouksien ja yritysten kiinteistöjen välittäjä. Ketjulla on yli 100 toimipistettä eri puolilla Suomea.

Taloushallinnon rutiinit veivät 75 % työajasta

— Kumppanuus Starian kanssa vapautti minut taloushallinnon rutiineista, joihin jouduin aiemmin käyttämään jopa 75 % työajastani, kertoo Salenius.
— Nyt pystyn käyttämään työaikani olennaisimpaan tehtävään, joka on ketjun liiketoiminnan kehittäminen. Tätä tytä tukee palvelukeskuksen tuottamat ketjumme reaaliaikaiset talousluvut, jotka mahdollistavat parempien päätösten tekemisen ja ketjun yritysten tukemisen ja ohjaamisen talousasioissa ajoissa. Koen, että Starialla on aito halu kehittää yhteistyötä ja taloushallinnon prosessiamme.

Kirjanpidosta reaaliaikaista

Henri Häyrinen, Laatutakuu

Henri Häyrinen, Laatutakuu

Taloushallinnon keskittämiseen yhdelle toimijalle päätyi myös Laatutakuu -ketju noin 3 vuotta sitten aloittaessa yhteistyön Starian kanssa, kertoo ketjun toimitusjohtaja Henri Häyrinen. Tänä päivänä Laatutakuu on valtakunnallinen yrityksille siivous- ja kiinteistöhuoltoalan palveluita tarjoava ketju. — Liikekiinteistöjen lisäksi asiakkaitamme ovat asunto-osakeyhtiöt. Ketjuun kuuluu noin 150 yrittäjää, jotka toimivat 50 paikkakunnalla Suomessa. Starian taloushallinnon palvelukeskuksista vastaava johtaja Maaria Isoviita kertoo mihin Starian palvelukeskuksen ja sen AitoKumppanuus -konseptin suosio perustuu.

— Kun ketjujohto voi keskittyä liiketoiminnan kehittämiseen ja ketjun yrittäjät myymiseen, syntyy menestyvää liiketoimintaa. — Staria Oyj:n kehittämä palvelu vapauttaa ketjun johdon ja sen yrittäjien resurssit kunkin ydintehtäviin. — Ketjun taloushallinto hoidetaan palvelukeskuksessa uusimpien digitaalisten taloushallinnon prosessien ja ohjelmistojen avulla. Ketjun kirjanpito hoidetaan täysin paperittomasti. Isoviidan mukaan ketjun kirjanpito muuttuu reaaliaikaiseksi, luotettavaksi, yhtenäiseksi ja ketjuyritysten osalta vertailukelpoiseksi.

yrittäjien kommentitMyös Laatutakuun Häyrinen allekirjoittaa reaaliaikaisen taloushallinnon edut. — Aina kun ketjumme yrittäjällä menee taloudellisesti hyvin, niin koko ketjullakin menee, mistä syystä reaaliaikaiset talousluvut ovat tärkeitä ketjun toiminnan ohjaamisessa, hän painottaa. — Ketjun toimintaa eikä ketjuyrittäjiä tarvitse ohjata ”sumussa”, koska ketjun reaaliaikaiset talousluvut antavat näkymän tulevasta, korostaa Häyrinen. Laatutakuu mittaa säännöllisesti niin omien palveluidensa kuin kumppaneidensa palvelun laatua. — Ketjuyrittäjät ovat antaneet Starian palveluiden arvosanaksi jatkuvasti noin 4,2, asteikolla, jonka maksimi on 5.

Tukea ja neuvoja ketjuyrittäjän arkeen

Ketjuyrittäjien tukeminen talousasioissa on Häyrisen mielestä tärkeää. Häyrinen painottaa, että talouden hallinta on kriittinen tekijä ketjuyrittäjän menestymisessä. — Yrittäjälle voi tulla talousasioissa ongelmia, koska harva heistä on talousasioiden ammattilainen. — Heikosti hoidettuja talousasioita ei korvaa, vaikka ketjumme yrittäjä olisi kuinka motivoitunut, ammattitaitoinen ja tarjoaisi asiakkaille laadukasta palvelua, hän jatkaa. — Starian Laatutakuu -ketjun palvelukeskus huolehtii päivittäin siitä, että ketjumme yrittäjät saavat vastaukset heitä askarruttaviin tuloverotukseen, verotuksen suunnitteluun tai tilinpäätökseen liittyviin kysymyksiin.

Uusien yrittäjien helppo aloittaa ketjussa

Myös Kiinteistömaailma -ketjun yrittäjät hyötyvät oman palvelukeskuksensa neuvontapalvelusta erittäin paljon, vakuuttaa Salenius. —Tässä neuvontatyössä Staria on onnistunut ja heidän palveluasenteensa on erittäin aktiivista, korostaa myös Häyrinen. Sekä Häyrinen että Salenius pitävät varsinkin uusien yrittäjien sisäänajon ketjujen taloushallintoon olevan helppoa tukipalvelun ansiosta.